BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 25

Manusia + Kesilapan =)

Manusia yang banyak buat salah dan silap. Antara manusia itu, adalah AKU :)

Adakalanya aku terlepas pandang sendiri kesilapan saya. Mungkin aku merasa aku betul apabila ego diri meninggi tanpa menilai diri. Maka aku teruskan langkah aku tanpa memandang kiri dan kanan.
Itu salah satu kelemahan aku yang bernama manusia.

Satu perkara yang aku syukuri adalah, ALLAh izinkan aku merasai teguran dari-Nya dalam langkah aku meneruskan perjalanan yang diawali dengan kesilapan itu tadi. Aku pasti anda juga pernah merasa yang sama. Teguran halus daripada ALLAh Ta’ala itu walaupun tidak disedari oleh orang sekeliling, namun amat menggetarkan jiwa bagi yang merasainya. ALLAh Ta’ala mahu berikan kesedaran dengan cara-Nya.

Alam seakan-akan berbicara dan menegur kesalahan manusia!


Ketika menulis , saya sedang menyanyi terjerit jerit sehingga menyebabkan hujan dan kilat sabung menyabung di Bdr Kuantan , Semut berlari lari mencari tempat perlindungan , eletrik pun terpadam mendengar aku menyanyi . Lalat lalat yang dari tadi menghurungi aku yang tidak mandi lagi terus terbang dalam sekelip mata . Itulah akan terjadi bila aku menyanyi .

Back to the topic :)


Manusia dan kesilapan boleh dikatakan agak rapat dan tidak boleh dipisahkan bagai aur dengan tebing . Tapi , ada sesetengah manusia yang buat kesilapan tapai still tak nak mengaku dia yang melakukan kesilapan tu . Aku memang cukup pantang dengan orang macam ni . Actually , aku memang diajar oleh ayah sejak dari tadika lagi .. kalau kesilapan sendiri .. kena mengaku .. mintak maaf dekat orang orang yang terlibat . Jangan biarkan orang semua hidup dalam ketakutan .


Tapi bagi aku , lain pulak manusia yang suka fitnah fitnah orang ni . Ehem , aku pun ada pengalaman pahit pasal kes fitnah menfitnah ni . Sampai kena masuk bilik disiplin bagai . Tapi , aku manusia biasa . Well , kena bersabar dengan setiap apa yang terjadi . Kalau dengan manusia macam ni .. bila dia fitnah fitnah korang .. kau just tunggu bila keadaan dah reda sikit .. and then kau balas dendam lah balik kan . Itu cara aku . Tapi ianya tak lah menjurus terus kepada balas dendam .. sebaliknya kita ajar balik dekat dia .


Aku pun manusia . Tujuan menulis tajuk ini bukanlah untuk meninggi diri dan mengangkat martabat saya sebagai seorang manusia yang tidak pernah melakukan kesalahan . Aku juga manusia biasa yang melakukan pelbagai kesalahan besar atau kecil . Aku juga manusia yang akan dihisab di kemudian hari . Tapi , tidak salah kalau kita membuat kesilapan sama ada sekecil semut sekalipun .. kita perlu minta maaf . Apakah lagi sebesar gajah :)





NotaKaki : Maaf kalau ada terkasar bahasa atau pun segala kesilapan yang dibuat oleh seorang manusia :)